Omschrijving
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het de milieugevolgen, zoals geluidhinder, slechte luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds gaat het over de rol van de gemeente in de mondiale en lokale klimaatproblematiek.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en stimulerende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn.
Afval: 100 kilogram restafval in zicht
In het Grondstoffenplan 2015-2020 staan de vervolgstappen op het in 2013 ingevoerde Diftarsysteem. Die moeten er toe leiden dat Deventer in 2020 de landelijke doelstellingen van 100 kilogram restafval per inwoner en een scheidingspercentage van 75% heeft gehaald. De voorlopige cijfers over 2016 laten dat die doelstellingen al nagenoeg worden bereikt. Dat is een extra aanmoediging om nieuwe wegen te bewandelen die moeten leiden tot een nog verdere terugwinning van grondstoffen uit ons huishoudelijk afval.
Bodem: Gebiedsgericht Grondwaterbeheer is de nieuwe lijn
Op gebied van bodem vormt het Convenant 2016-2020 tussen VNG, IPO, VNG en UvW de leidraad. Een belangrijk onderdeel daarvan is de aanpak van grondwaterverontreinigingen via het Gebiedsgerichte Grondwaterbeheer. Dat is een sluitstuk in een realistische en betaalbare aanpak van bodem- en grondwaterverontreinigingen. Het gemeentelijk kader daarvoor is opgesteld. Daarnaast zal het opnemen van de Wet Bodembescherming in de Omgevingswet tot grote veranderingen leiden. Hoe het speelveld op gebied van bodem er over drie jaar uitziet, is onderwerp van veel overleggen en beschouwingen.
Geluid: nieuw beleid biedt mogelijkheden
Van alle milieuaspecten zorgt geluid voor de meest direct voelbare overlast bij inwoners. Veel milieuklachten gaan over geluid, afkomstig van bijvoorbeeld auto’s, treinverkeer of muziek. Wettelijk vastgesteld ‘objectieve’ regels zijn niet altijd direct te relateren aan ‘subjectief’ ervaren overlast. Het kader voor geluid wordt gevormd door de Wet Geluidhinder die afgelopen jaren is vernieuwd onder de noemer van Swung (Samen Werken in de Uitvoering van Nieuw Geluidbeleid). Komende jaren zal de geluidswetgeving worden opgenomen in de Omgevingswet. Daarmee worden mogelijkheden gecreëerd om naast cijfermatige normen ook aspecten van overlast mee te wegen in ruimtelijke beslissingen.
Duurzaamheid: er gebeurt veel in een dynamische omgeving
De essentie van de Uitvoeringsagenda Duurzame Energie (2011-2018) is dat de doelstelling van Energieneutraal in 2030 alleen maar bereikt kan worden door de optelsom van maatregelen die op alle mogelijk fronten worden genomen. Huiseigenaren verduurzamen hun woning, auto’s worden steeds energiezuiniger, steeds meer bedrijven en burgers wekken hun eigen energie op, grote bedrijven investeren steeds meer in duurzaamheid, de negatieve effecten van gaswinning vormen een stevige impuls voor rijks investeringen in duurzame energie, enzovoorts. In die dynamiek speelt de gemeente haar eigen rol. Welke rol dat is, hangt af van het onderwerp. Het resultaat is dat de energietransitie steeds meer plaatsvindt in publiek-private samenwerktingsvormen tussen burgers, bedrijfsleven, (kennis)instellingen maatschappelijke organisaties en (mede)overheden. De ontwikkeling van het Woningabonnement is daar een prachtig voorbeeld van.
Vergunningen, Toezicht en Handhaving: de Omgevingsdienst heeft de toekomst
Op 22 december 2016 hebben elf gemeenten en de provincie hun handtekening gezet onder de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJsselland. Daarmee is de weg vrijgemaakt om op 1-1-2018 een operationele Omgevingsdienst te hebben. Deventer streeft daarbij naar een robuuste dienst waarbinnen bundeling van kennis en kwaliteit, gecombineerd met lokale binding, leidt tot een slagvaardige en efficiënte uitvoering van milieutaken.