Balans
Activa | 31‑12‑2016 | 31‑12‑2015 | Passiva | 31‑12‑2016 | 31‑12‑2015 |
---|---|---|---|---|---|
Vaste activa | Vaste passiva | ||||
Immateriele vaste activa | Eigen vermogen | ||||
Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio | 137 | 146 | Algemene reserve | 15.559 | 15.375 |
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 362 | 59 | Bestemmingsreserves | 60.084 | 57.077 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 3.166 | 0 | Gerealiseerde resultaat | 1.969 | 2.337 |
Sub-totaal | 3.665 | 205 | Sub-totaal | 77.612 | 74.789 |
Materiële vaste activa | Voorzieningen | ||||
Investeringen met economisch nut: | Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 7.978 | 7.621 | ||
- Gronden uitgegeven in erfpacht | 4.073 | 4.312 | Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | 1.944 | 2.152 |
- Overige investeringen met economisch nut | 185.524 | 181.011 | |||
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 33.005 | 32.641 | |||
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 24.830 | 23.875 | |||
Sub-totaal | 247.432 | 241.839 | Sub-totaal | 9.922 | 9.773 |
Financiële vaste activa | Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | ||||
Kapitaal verstrekkingen aan: | Onderhandse leningen van: | ||||
- Deelnemingen | 15.932 | 13.959 | Binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 280.882 | 270.594 |
Leningen aan: | Binnenlandse bedrijven | 5.600 | 5.735 | ||
- Deelnemingen | 24.392 | 26.736 | Buitenlandse banken, instellingen en overige sectoren | 20.000 | 20.000 |
Overige langlopende leningen u/g | 6.041 | 9.060 | Door derden belegde gelden | 654 | 650 |
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | 0 | 46 | Waarborgsommen | 66 | 69 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 0 | 1.777 | |||
Sub-totaal | 46.365 | 51.578 | Sub-totaal | 307.202 | 297.048 |
Totaal vaste activa | 297.462 | 293.622 | Totaal vaste passiva | 394.736 | 381.610 |
Vlottende activa | Vlottende passiva | ||||
Voorraden | Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||||
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 61.598 | 85.674 | Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a van de Wet financiering decentrale overheden | 0 | 0 |
Gereed product en handelsgoederen | 11.576 | 12.441 | Banksaldi | 4.073 | 3.751 |
Niet in exploitatie genomen bouwgronden | 0 | 5.775 | Overige schulden | 23.044 | 18.368 |
Overige kasgeldleningen | 0 | 20.000 | |||
Sub-totaal | 73.174 | 103.890 | Sub-totaal | 27.117 | 42.119 |
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | Overlopende passiva | ||||
Vorderingen op openbare lichamen | 1.601 | 7.650 | De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 4.445 | 10.706 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 5.404 | 0 | Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen | 1.617 | 1.014 |
Overige vorderingen | 14.134 | 12.862 | Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 16.170 | 20.822 |
Sub-totaal | 21.139 | 20.512 | Sub-totaal | 22.232 | 32.542 |
Liquide middelen | |||||
Kassaldi | 0 | 1 | |||
Banksaldi | 4.507 | 1.033 | |||
Sub-totaal | 4.507 | 1.034 | |||
Overlopende activa | |||||
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel | 4.000 | 7.047 | |||
Overige nog te ontvangen bedragen | 42.843 | 29.357 | |||
Vooruitbetaalde bedragen die ten laste komen van volgende begrotingsjaren | 960 | 809 | |||
Sub-totaal | 47.803 | 37.213 | |||
Totaal vlottende activa | 146.623 | 162.649 | Totaal vlottende passiva | 49.349 | 74.661 |
Totaal generaal | 444.085 | 456.271 | Totaal generaal | 444.085 | 456.271 |
Gewaarborgde geldleningen | 21.797 | 27.176 | |||
Garantstellingen | 1.180.094 | 1.235.570 |
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften uit het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.
In de jaarrekening is de algemene uitkering opgenomen op basis van de, in de septembercirculaire 2016 gepubliceerde accresmededeling.
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan componenten als ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke.
Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming en is vier jaar. Wanneer er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) wordt wel een verplichting/voorziening gevormd. Bepalend voor het instellen van een voorziening is een waarschijnlijk ongelijkmatig karakter van de kosten.
Het gebruik van schattingen is een element bij het opstellen van de jaarrekening. De getrouwheid van de jaarrekening wordt daardoor niet aangetast. Bij schattingen opgenomen in de jaarrekening zijn de volgende punten in acht genomen;
- de aard van de schatting en de bijbehorende veronderstellingen worden als toelichting vermeld;
- er is rekening gehouden met alle relevante (potentiële) omstandigheden voor en na balansdatum;
- ervaringen in soortgelijke gevallen zijn meegenomen.
Algemeen
In 2013 is door de raad de richtlijn activeren en afschrijven vastgesteld. Deze richtlijn is een vertaling van de eisen, welke zijn neergelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) inzake duurzame activa, naar de Deventer situatie. De richtlijn biedt een actueel kader voor investeringen en de daaruit voortvloeiende activa en afschrijvingen.
Voor de afschrijvingsduur gelden de afschrijvingstermijnen die zijn opgenomen in de richtlijn activeren en afschrijven (2013).
In de jaarrekening is, in aanvulling op de richtlijn activeren en afschrijven, uitgegaan van de notitie grondexploitatie 2016 van de commissie BBV.
Omvangcriterium
Vanaf 1 januari 2005 worden investeringen met een gebruiksduur kleiner dan 3 jaar en/of met een verkrijging- of vervaardigingprijs lager dan € 25.000 niet geactiveerd maar direct ten laste van de programmarekening gebracht.
Vanaf het boekjaar 2013 worden activa, met een verkoop intentie op korte termijn, onder de vlottende activa opgenomen.
Kosten van onderzoek en ontwikkeling
Kosten van onderzoek en ontwikkeling worden enkel geactiveerd wanneer aan al de ondervermelde voorwaarden wordt voldaan (artikel 60 – BBV);
- het voornemen bestaat het actief te gebruiken of te verkopen;
- de technische uitvoerbaarheid om het actief te voltooien vaststaat;
- het actief in de toekomst economische of maatschappelijke nut zal genereren;
- de uitgaven die aan het actief zijn toe te rekenen betrouwbaar kunnen worden vastgesteld.
Het activeren van voorbereidingskosten voor grondexploitaties als kosten van onderzoek en ontwikkeling is toegestaan onder de volgende voorwaarden;
- De kosten moeten passen binnen de kostensoortenlijst van het Bro; en
- De kosten mogen maximaal 5 jaar geactiveerd blijven staan onder de immateriële vaste activa. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actieve grondexploitatie dan wel een afboeking ten laste van het jaarresultaat; en
- Plannen tot de ontwikkeling van de grond waarvoor de voorbereidingskosten worden gemaakt, moeten bestuurlijke instemming hebben, blijkend uit een raadsbesluit of (gedelegeerd) collegebesluit.
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- c.q. vervaardigingsprijs verminderd met de duurzame waardeverminderingen.
In erfpacht uitgegeven gronden.
De in erfpacht uitgegeven percelen zijn gewaardeerd tegen de eerste uitgifteprijs (i.c. de waarde die bij eerste uitgifte als basis voor de canonberekening in aanmerking is genomen). Percelen waarvan de erfpacht eeuwigdurend is, zijn tegen een geringe registratiewaarde opgenomen in de balans. Als bedragen worden ontvangen in verband met afkoop van voortdurend erfpacht dan worden deze bedragen onder de vaste schulden op de balans opgenomen.
Overige investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden onder voorwaarden (direct aantoonbare relatie en geen specifieke voorwaarden voor terugbetaling) in mindering gebracht (na ingebruikname object). Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden wordt de bijdrage tot aan ingebruikname gedoteerd aan een voorziening of geboekt als transitorische post.
Investeringen met economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven
Investeringen in riolering of het inzamelen van huishoudelijk afval worden opgenomen in een aparte categorie. Dit zijn investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing wordt geheven.
Afschrijven
Slijtende investeringen worden vanaf de boekingsperiode direct aansluitend op het moment van ingebruikneming (n+1) lineair of annuïtair afgeschreven gedurende de verwachte gebruiksduur, waarbij rekening wordt gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit (zowel met economisch als maatschappelijk nut) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.
Wijziging bestemming activa
Van activa waarvan de bestemming wijzigt (bijvoorbeeld door verkoop) wordt conform artikel 63, lid 5 – BBV de actuele waarde van de nieuwe bestemming toegelicht (verkoop- of taxatiewaarde). Wanneer de duurzame gebruiksintentie eindigt (door verkoopvoornemen), dan wordt het object onder de vlottende activa (voorraden) gerubriceerd. Is de actuele waarde lager dan de boekwaarde, dan vindt afwaardering plaats.
Activa met een meerjarig maatschappelijk nut in de openbare ruimte worden alleen in uitzonderingsgevallen geactiveerd. Een aantal uitzonderingsgevallen zijn:
- Eerste aanleg van wegen met de hierbij behorende civiele kunstwerken en niet opgenomen in grondexploitaties;
- Omvangrijke wegenreconstructies in het kader van een wijkverbetering of verkeersdoorstroming.
De ondergrond van deze werken wordt daarbij als integraal onderdeel van het werk beschouwd en dus ook op afgeschreven.
Eventuele activering vindt plaats tegen de verkrijging- of vervaardigingprijs minus bijdragen van derden of bijdragen uit reserves. Activa met een meerjarig maatschappelijk nut in de openbare ruimte worden zo snel mogelijk afgeschreven (inclusief de (onder)gronden). Alle overige investeringen in activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden meegenomen in de beheersprogramma’s.
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.
Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Wanneer de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs, zal afwaardering plaatsvinden. Tot dusver is een dergelijke afwaardering niet noodzakelijk gebleken. De actuele waarde ligt ruim boven de verkrijgingsprijs. Bijdragen aan activa van derden worden conform de richtlijn activeren en afschrijven (2013) geactiveerd. De verleende bijdragen worden afgeschreven in een periode, gelijk aan de gebruiksduur van het actief waarvoor de bijdrage is verstrekt.
Voorraden
De niet in exploitatie genomen bouwgronden (NIEGG) zijn met ingang van 1 januari 2016 afgeschaft (notitie grondexploitaties – commissie BBV 2016).
Activa die op de dag voor inwerkingtreding van de gewijzigde BBV (01-04-2016) op de balans zijn opgenomen als NIEGG, worden tegen dezelfde boekwaarde opgenomen op de toelichting op de balans als materiële vaste activa categorie ‘gronden en terreinen’. Deze activa worden uiterlijk voor 2020 gewaardeerd op marktwaarde tegen de dan geldende bestemming.
Deze activa worden gedurende deze overgangsperiode apart toegelicht in de toelichting op de materiële vaste activa.
Er wordt rente (omslagrentepercentage) bijgeschreven op de boekwaarde van deze voorraden.
De als “onderhanden werken” opgenomen bouwgronden in exploitatie (BIE) zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken), alsmede een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerskosten.
Winsten uit de grondexploitatie worden slechts genomen indien en voor zover die met voldoende mate van betrouwbaarheid als gerealiseerd aangemerkt kunnen worden. Zolang daarvan geen sprake is worden de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht. Door de gekozen systematiek is het mogelijk dat een boekwaarde tijdelijke negatief kan staan.
Wanneer tussentijds winst wordt genomen dan wordt de ‘percentage of completion’ methode toegepast.
Gerede producten worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich met name voor indien voorraden incourant zijn. De kostprijs bestaat uit de verrekenprijzen van grond- en hulpstoffen en de loonkosten die aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend.
Voor een geprognosticeerd verlies op de grondexploitatie wordt een verliesvoorziening ingesteld ter grote van het volledige verlies. De voorziening wordt gepresenteerd als waardecorrectie op de post voorraad onderhanden werk (bouwgrond in exploitatie).
De overige grond- en hulpstoffen (magazijnvoorraden) worden gewaardeerd tegen standaard verrekenprijzen die zijn gebaseerd op de gemiddelde betaalde inkoopprijs. Verschillen tussen de standaard verrekenprijs en betaalde inkoopprijs worden als resultaat verantwoord. Incourante voorraden worden afgewaardeerd naar marktwaarde.
Vorderingen
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening is bepaald op basis van de geschatte inningskansen per individuele vordering (statische methode).
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.
De overlopende activa maken onderdeel uit van de vlottende activa (artikel 37 – BBV). Onder de overlopende activa vallen de vooruitbetaalde kosten en nog te ontvangen bedragen. Vooruitbetaalde kosten zijn kosten die reeds zijn betaald, maar waarvan de prestatie (nut) na de balansdatum valt. Nog te ontvangen bedragen betreft nog te factureren geleverde prestaties. De grondslag voor de ‘vordering’ is voor de balansdatum ontstaan. Overlopende activa worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs (artikel 63 – BBV).
Reserves
Conform artikel 19 – BBV bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten een overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves.
Voorzieningen
In de, in 2009 door de raad, vastgestelde geactualiseerde beleidsnota reserves en voorzieningen wordt het kaderstellend beleid voor voorzieningen weergegeven. Met ingang van begrotingsjaar 2014 is middels een Wijzigingsbesluit (25-07-2013) van de commissie BBV de toepassing enigszins aangepast en als volgt:
- Voorzieningen worden gevormd wegens:
- Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;
- Op de balansdatum bestaande risico’s ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs te schatten is;
- Kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;
- De bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b – BBV.
- Tot de voorzieningen worden ook gerekend, van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen, bedoeld in artikel 49, onderdeel b – BBV (zijnde de van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren). Deze uitzonderingscategorie wordt conform het BBV verantwoord onder de overlopende passiva.
- Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies (artikel 44 – BBV). Een uitzondering hierop is de voorziening Wethouders-pensioenen, welke wordt gewaardeerd tegen contante waarde.
De onderhoudsegalisatie voorzieningen zijn gebaseerd op een meerjarenraming (de zogenaamde meerjaren onderhoudsplannen - MJOP’s) van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die daarvoor zijn geformuleerd. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen van dit jaarverslag is het beleid daarvoor nader toegelicht.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met de gerealiseerde aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
Algemeen
In 2009 is de geactualiseerde beleidsnota reserves en voorzieningen (juni 2009) door de raad vastgesteld. Deze beleidsnota is een vertaling van de eisen, welke zijn neergelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV) inzake reserves en voorzieningen, naar de Deventer situatie.
De algemene reserves en bestemmingsreserves worden gevormd conform de, door de raad genomen besluiten. Onttrekkingen aan deze reserves geschieden conform daartoe strekkende raadsbesluiten. Bij een aantal reserves is sprake van toevoeging van rente ten laste van de programmarekening op basis van het in de begroting vastgestelde rentepercentage.
Incidentele baten en lasten
Conform artikel 28 – BBV is in de toelichting op de programmarekening een overzicht van de incidentele baten en lasten per programma. Daarin worden per programma de belangrijkste posten (> € 100.000) afzonderlijk gespecificeerd.
Nog te bepalen en te bestemmen resultaat
De basis voor de jaarrekening ligt in de door de gemeenteraad vastgestelde begroting. In de jaarrekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, wat werkelijk is gebeurd ten opzichte van de door de raad vastgelegde voornemens in de begroting, inclusief later daarin aangebrachte wijzigingen. Door middel van de voorgeschreven analyse tussen de rekening- en begrotingscijfers wordt inzicht verstrekt in de - eventueel - ontstane verschillen. Conform de programmabegroting mogen in de diverse programma’s geen stortingen en onttrekkingen met betrekking tot de reserves worden opgenomen. Deze mutaties worden gepresenteerd in het overzicht werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. Nadat het resultaat van de rekening (inclusief exploitatiemutaties in reserves) is bepaald, wordt dit afzonderlijk op de balans vermeld en in de jaarrekening vastgelegd. Na vaststelling van de jaarrekening neemt de gemeenteraad vervolgens een besluit over de bestemming van het resultaat.
Eigen bijdrage CAK
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming is op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. Deze eigen bijdrage is afhankelijk van de kostprijs van de voorziening voor de gemeente en de inkomensgegevens van de aanvrager. In de wet is bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage niet wordt uitgevoerd door de gemeente zelf, maar door het CAK. Door privacy overwegingen is de gegevensverstrekking van het CAK aan de gemeente Deventer ontoereikend om de volledigheid en juistheid van de eigen bijdragen te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is.
Gezien het feit dat het CAK verantwoordelijk is voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geeft zij jaarlijks een mededeling af over de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen (Third party mededeling). Bij het afgeven van deze mededeling betrekt het CAK niet de juistheid, volledigheid en tijdigheid van de gegevens van andere ketenpartners, waardoor de gemeente Deventer niet beschikt over een mededeling waarop volledig kan worden gesteund ten behoeve van de volledigheid van de eigen bijdragen voor de jaarrekening 2016. De gemeente Deventer heeft hierdoor onvoldoende zekerheid omtrent de volledigheid van de eigen bijdragen Wmo van € 3.118.000 in haar jaarrekening 2016.
Wel kan middels de mededeling zekerheid worden verkregen dat het totaalbedrag aan vastgestelde eigen bijdragen gelijk is aan de door het CAK geïnde en doorbetaalde eigen bijdragen aan de gemeente. Hiermee beschikt de gemeente Deventer in voldoende mate over de zekerheid dat de eigen bijdragen in de jaarrekening 2016 juist zijn verantwoord. Eventuele mogelijke niet verantwoorde eigen bijdragen worden ingeschat als niet significant cq materieel.
Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Borg- en Garantstellingen
Voor zover geldleningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de telling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. In de toelichting op de balans wordt dit nader gespecificeerd.
Verplichting voortvloeiend uit leasing
De waardering van de verplichting van financial leasing vindt plaats tegen de contante waarde van de contractueel verschuldigde leasetermijnen.
Overlopende passiva zijn verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen (met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume (artikel 49, lid 1 – BBV)). Een essentieel kenmerk is dat voor de gemeente een verplichting bestaat. Een verplichting is een plicht of verantwoordelijkheid jegens een derde om op een bepaalde manier te handelen of te presteren (dit kan voortkomen uit een overeenkomst maar ook uit, door een derde reeds geleverde prestatie waarvoor nog geen betaling heeft plaatsgevonden). Verplichtingen kunnen rechtens afdwingbaar zijn als gevolg van een bindende overeenkomst of wettelijke vereiste.
Vanaf 01-01-2008 worden van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren onder de overlopende passiva opgenomen (artikel 49, onderdeel b – BBV).
Indien op basis van de voorwaarden van de specifieke doeluitkering het niet bestede bedrag moet worden terugbetaald, dan is dit terug te betalen voorschotbedrag verantwoord onder de netto vlottende schulden (artikel 48, onderdeel d – BBV en vraag 2 van deel 15 – vragen en antwoordenrubriek).
Overlopende passiva worden gewaardeerd tegen nominale waarde (artikel 63 lid 7 – BBV).
Toelichting op de balans
De post immateriële vaste activa wordt onderscheiden in:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio | 137 | 146 |
Kosten onderzoek en ontwikkeling | 362 | 59 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 3.166 | 0 |
Totaal | 3.665 | 205 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa gedurende het jaar 2016:
Boekwaarde | Boekwaarde | Investeringen | Des-investeringen | Af-schrijvingen | Bijdragen van derden | Af-waarderingen | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio | 146 | 146 | - | - | 9 | - | - | 137 |
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 59 | 59 | 305 | - | 2 | - | - | 362 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | - | 1.777 | 1.484 | - | 95 | - | - | 3.166 |
Totaal | 205 | 1.982 | 1.789 | 0 | 106 | 0 | 0 | 3.665 |
Als gevolg van wijziging in BBV zijn bijdragen aan activa in eigendom van derden ad €1.777.000 in de beginbalans 2016 overgegaan van financiële activa naar immateriële activa.
Investeringen in 2016 betreffen trekkenwand schouwburg (€349.000), parkeerbijdrage filmtheater Viking (€1.135.000,-) en kosten onderzoek en ontwikkeling diverse grondexploitaties (€305.000).
De materiële vaste activa bestaan uit de volgende onderdelen:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
In erfpacht uitgegeven gronden | 4.073 | 4.312 |
Overige investeringen met economisch nut | 185.524 | 181.011 |
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van kosten een heffing kan worden geheven | 33.005 | 32.641 |
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut | 24.830 | 23.875 |
Totaal | 247.432 | 241.839 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de in erfpacht uitgegeven gronden:
Boekwaarde | Investeringen | Des-investeringen | Af-schrijvingen | Bijdragen van derden | Af-waarderingen | Boekwaarde 31‑12‑2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden uitgegeven in erfpacht | 4.312 | - | 239 | - | - | - | 4.073 |
Totaal | 4.312 | 0 | 239 | 0 | 0 | 0 | 4.073 |
De desinvestering betreft gronden Hanzeweg.
De overige investeringen met een economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Gronden en terreinen | 11.884 | 11.782 |
Woonruimten | 1.508 | 1.579 |
Bedrijfsgebouwen | 130.401 | 140.989 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 3.694 | 3.801 |
Vervoermiddelen | 8 | 9 |
Machines, apparaten en installaties | 23.944 | 10.129 |
Overige materiële vaste activa | 14.085 | 12.722 |
Totaal | 185.524 | 181.011 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de overige investeringen met een economisch nut weer:
Boek-waarde 31‑12‑2015 | Stand voorzie-ning 31‑12‑2015 | Balans-waarde 31‑12‑2015 | Boek-waarde 01‑01‑2016 | Stand voorzie-ning per 01‑01‑2016 | Balans-waarde 01‑01‑2016 | Investe-ringen | Des-investe-ringen | Afschrij-vingen | Bij-drage van derden | Herrubri-cering | Afwaar-deringen | Boek-waarde | Stand voorzie-ning 31‑12‑2016 | Balans-waarde 31‑12‑2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 11.840 | 58 | 11.782 | 24.450 | 6.893 | 17.557 | - 4.690 | 215 | 196 | 0 | 0 | 19.349 | 7.465 | 11.884 | |
Woonruimten | 1.579 | 1.579 | 1.579 | 0 | 1.579 | 0 | 0 | 71 | 0 | 0 | 1.508 | 1.508 | |||
Bedrijfsgebouwen | 141.028 | 39 | 140.989 | 141.028 | 39 | 140.989 | 9.190 | 215 | 2.686 | 1.269 | - 15.622 | 0 | 130.426 | 25 | 130.401 |
Grond-,weg- en waterbouwkundige werken | 3.801 | 0 | 3.801 | 3.801 | 0 | 3.801 | 175 | 0 | 282 | 0 | 0 | 3.694 | 3.694 | ||
Vervoermiddelen | 9 | 9 | 9 | 0 | 9 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 8 | 8 | |||
Machines, apparaten en installaties | 10.129 | 10.129 | 10.129 | 0 | 10.129 | 1.018 | 0 | 2.092 | 0 | 14.889 | 0 | 23.944 | 23.944 | ||
Overige materiële vaste activa | 12.722 | 12.722 | 12.722 | 0 | 12.722 | 1.944 | 0 | 1.314 | 0 | 733 | 0 | 14.085 | 14.085 | ||
Totaal | 181.108 | 97 | 181.011 | 193.718 | 6.932 | 186.786 | 7.637 | 430 | 6.642 | 1.269 | 0 | 0 | 193.014 | 7.490 | 185.524 |
De balanswaarde per 01-01-2016 is €5.775.000 hoger dan 31-12-2015 door een aanpassing in het BBV. Daarbij zijn de niet in exploitatie genomen gronden (NIEGG) als categorie vervallen en zijn boekwaarden en voorzieningen ondergebracht onder de materiële activa.
De boekwaarde is met €5,1 miljoen verminderd, doordat vastgoed in de grondexploitatie Centrumplan Bathmen is ondergebracht, gronden Bramhaar zijn overgeboekt naar in exploitatie genomen gronden, vastgoed Gasfabrieksterrein is verkocht en de negatieve boekwaarde Bergweide Algemeen naar de verschillende deelgebieden is herverdeeld.
In 2016 is nog voor €4,4 miljoen investering geboekt voor het stadhuis. De aan de aannemer betaalde termijnen voor het stadhuis vóór 2016 zijn in de jaarrekening 2015 eerst gerubriceerd als investering in bedrijfsgebouwen. Bij afronding van het project in 2016 zijn de investeringen naar de juiste rubrieken uitgesplitst en is €15,8 miljoen als desinvestering bedrijfsgebouwen overgeboekt naar investeringen machines, apparaten en installaties en overige activa. Belangrijkste overige investeringen betreffen kindcentrum Borgele (€4,4 miljoen) en restauratie Bergkerk (€1,2 miljoen).
Voor de ontwikkeling fietsenstalling Stationsomgeving is een provinciale subsidie van €1,3 miljoen ontvangen.
Het onderstaand overzicht geeft weer het verloop van de boekwaarde van de investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven:
Boekwaarde 31‑12‑2015 | Investeringen | Des-investeringen | Af-schrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen | Boekwaarde 31‑12‑2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven | 32.641 | 1.354 | - | 984 | 6 | - | 33.005 |
Totaal | 32.641 | 1.354 | 0 | 984 | 6 | - | 33.005 |
Vermeerdering van de boekwaarde betreft investeringen in rioleringen, die gedekt worden uit de riooltarieven.
Het onderstaand overzicht geeft weer het verloop van de boekwaarde van de investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut:
Boekwaarde 31‑12‑2015 | Investeringen | Des-investeringen | Af-schrijvingen | Bijdragen van derden | Afwaarderingen | Boekwaarde 31‑12‑2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 32 | - | - | 1 | - | - | 31 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 23.577 | 2.863 | 7 | 1.418 | 455 | - | 24.560 |
Machines, apparaten en installaties | 37 | - | - | 12 | - | - | 25 |
Overige materiële vaste activa | 229 | 35 | - | 31 | 19 | - | 214 |
Totaal | 23.875 | 2.898 | 7 | 1.462 | 474 | 0 | 24.830 |
Investeringen betreffen busstation stationsomgeving (€2,3 miljoen), tunnel Oostriklaan (€0,2 miljoen), as binnenstad-Colmschate wegvak 2 (€0,2 miljoen) en groene wal stationsomgeving (€0,1 miljoen).
Onder bijdragen derden zijn subsidies ontvangen voor stationsomgeving busstation en groene wal (€0,35 miljoen) en as binnenstad-Colmschate (€0,1 miljoen).
De financiële vaste activa bestaan uit de volgende onderdelen:
Boekwaarde 31‑12‑2015 | Boekwaarde 01‑01‑2016 | Investeringen | Des-investeringen | Af-schrijvingen | Boekwaarde 31‑12‑2016 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekkingen aan: | ||||||
Deelnemingen | 13.959 | 13.959 | 1974 | - | 1 | 15.932 |
Leningen aan: | ||||||
Deelnemingen | 26.736 | 26.736 | - | - | 2.344 | 24.392 |
Overige langlopende leningen u/g | 9.060 | 9.060 | 7 | - | 3.026 | 6.041 |
Overige uitzettingen > 1 jaar | 46 | 46 | - | - | 46 | - |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 1.777 | - | - | - | - | - |
Totaal | 51.578 | 49.801 | 1.981 | 0 | 5.417 | 46.365 |
Als gevolg van wijziging in BBV zijn bijdragen aan activa in eigendom van derden ad €1.777.000 in de beginbalans 2016 overgegaan van financiële activa naar immateriële activa.
In 2016 is de deelneming in de NV Vastgoed in verband met de nieuwbouw bibliotheek met €1,4 miljoen verhoogd en de deelneming in Enexis met €0,5 miljoen.
De verstrekte langlopende leningen aan Attero en Edon zijn in 2016 volledig afgelost.
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Onderhanden werk; voorraden gronden in exploitatie | 74.215 | 126.129 |
Grond- en hulpstoffen; niet in exploitatie genomen gronden en overig | - | 12.610 |
Gereed product en handelsgoederen; nog te verkopen grond en overige voorraden grond | 11.738 | 12.603 |
Totaal | 85.953 | 151.342 |
Afgedekt door voorzieningen verwacht verlies: | ||
Onderhanden werk; voorraden gronden in exploitatie | 12.617 | 40.455 |
Grond en hulpstoffen; niet in exploitatie genomen gronden en overig | - | 6.835 |
Gereed product en handelsgoederen; nog te verkopen grond en overige voorraden grond | 162 | 162 |
Totaal verliesvoorzieningen | 12.779 | 47.452 |
Totaal | 73.174 | 103.890 |
Van de niet in exploitatie genomen bouwgronden (NIEGG) kan het volgende overzicht worden gegeven:
Niet in exploitatie genomen bouwgronden | Boekwaarde 31‑12‑2015 | Stand voorz. 31‑12‑2015 | Balanswaarde 31‑12‑2015 | Boekwaarde 01‑01‑2016 | Stand voorz. 01‑01‑2016 | Balanswaarde 01‑01‑2016 | Stand voorz. 31‑12‑2016 | Balanswaarde 31‑12‑2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bergweide Demping Dode Havenarm | 594 | 0 | 594 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bergweide 5.2 | 1.644 | 0 | 1.644 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Havenkwartier Mr de Boerlaan | 5.755 | 4.475 | 1.280 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Terrein Zutphenseweg 51006 (vm Es) | 580 | 363 | 217 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Park Zandweerd | 2.034 | 1.236 | 798 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geertruiden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bramhaar | 1.820 | 378 | 1.442 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Centrumplan Bathmen | 183 | 383 | - 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 12.610 | 6.835 | 5.775 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De verliesvoorziening van gronden in exploitatie is afgenomen doordat de verliesvoorziening voor Leisurestrip Holterweg is omgezet in een afwaardering.
De categorie NIEGG is komen te vervallen en ondergebracht onder MVA als gevolg van nieuwe BBV regelgeving. De verliesvoorziening voor de voormalige NIEGG is toegenomen met €0,6 miljoen.
Boek-waarde | Stand voorz. | Balans-waarde | Vermeerderingen | Verminderingen | Boek-waarde | Rente op voor- | Mutaties voor- | Stand voorz. | Balans-waarde | Geraamde nog te realiseren kosten | Geraamde nog te realiseren opbrengsten | Geraamd eindresultaat | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bergweide Algemeen | -13.590 | - | -13.590 | 13.590 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bergweide vuilstort Westfalenstr. | 9.576 | - | 9.576 | -5.151 | -1.600 | 2.825 | - | 377 | 377 | 2.448 | 4.866 | -7.259 | 432 |
Havenkwartier Havenplein | -133 | - | -133 | 133 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Havenkwartier zelf en samenbouw | 3.446 | - | 3.446 | -3.084 | -285 | 77 | - | - | - | 77 | 118 | -192 | 3 |
Havenkwartierdoorontw.broedplaats | 1.488 | - | 1.488 | -1.322 | - | 166 | - | - | - | 166 | 203 | -215 | 154 |
HK Silogebied | 1.897 | - | 1.897 | -1.056 | -122 | 719 | - | - | - | 719 | 1.077 | -1.795 | 1 |
HK Stoer wonen | 454 | - | 454 | 30 | - | 484 | - | - | - | 484 | 338 | -975 | -153 |
Hanzeweg | -57 | - | -57 | 3.228 | -3.299 | -128 | - | - | - | -128 | 7.323 | -7.195 | - |
Bedrijvenpark A1 | 62.088 | 22.321 | 39.767 | 2.868 | -37.698 | 27.258 | 416 | -21.856 | 881 | 26.377 | 51.297 | -81.901 | -3.346 |
Bedrijventerrein Lettele | 756 | 339 | 417 | 23 | - | 779 | 7 | 75 | 421 | 358 | 222 | -547 | 454 |
Randgebieden AS Rondom de Scheg | 7.786 | 5.516 | 2.270 | -5.293 | - | 2.493 | 113 | -5.430 | 199 | 2.294 | 2.365 | -4.629 | 229 |
Randgebied AS BC Driehoek Blauwoo | 17 | - | 17 | -176 | - | -159 | - | - | - | -159 | - | - | -159 |
Bedrijven Bathmen | 337 | - | 337 | 24 | - | 361 | - | - | - | 361 | 424 | -869 | -84 |
Sluiskwartier | 5.009 | 1.367 | 3.642 | 790 | -510 | 5.289 | 22 | -110 | 1.279 | 4.010 | 2.837 | -6.579 | 1.547 |
Geertruiden | -894 | - | -894 | 396 | -171 | -669 | - | - | 0 | -669 | 733 | -305 | -241 |
WC Keizerlanden | 5.215 | 2.355 | 2.860 | 1.122 | -3.594 | 2.743 | 48 | 993 | 3.396 | -653 | 1.709 | -921 | 3.531 |
Eikendal fase 1 | 15.284 | 1.345 | 13.939 | 594 | -654 | 15.224 | 1 | -1.045 | 301 | 14.923 | 7.791 | -22.618 | 397 |
Centrumplan Bathmen | 0 | - | 0 | 494 | -11 | 483 | 8 | 390 | 398 | 85 | 236 | -304 | 414 |
De Wijtenhorst | 6.101 | 2.842 | 3.259 | 990 | -1.110 | 5.981 | 57 | 78 | 2.977 | 3.004 | 2.094 | -4.789 | 3.286 |
Vijfhoek Algemeen | 984 | - | 984 | - | - | 984 | - | - | - | 984 | - | - | 984 |
Spikvoorde | -977 | - | -977 | - | - | -977 | - | - | - | -977 | - | - | -977 |
Gooikerspark | -7 | - | -7 | - | - | -7 | - | - | - | -7 | - | - | -7 |
De Vijfde Hoek | 9.379 | 1.608 | 7.771 | 1.059 | -8.870 | 1.568 | 26 | -1.634 | - | 1.568 | 6.497 | -15.902 | -7.837 |
Steenbrugge | 11.970 | 2.762 | 9.208 | 1.711 | -4.960 | 8.721 | 45 | -419 | 2.388 | 6.333 | 16.000 | -21.867 | 2.854 |
Totaal | 126.129 | 40.455 | 85.674 | 10.970 | -62.884 | 74.215 | 743 | -28.581 | 12.617 | 61.598 | 106.130 | -178.862 | 1.482 |
De belangrijkste mutaties bij de in exploitatie genomen projecten vonden plaats bij:
- Resultaat van Bergweide Algemeen van €13,6 is herverdeeld binnen Complex Groot Bergweide;
- Complex Groot Bergweide toename van €1,0 miljoen, planontwikkelingskosten en rente;
- Bedrijvenpark A1 afname van €2,5 miljoen, grondopbrengsten, bouw- en woonrijp maken en afname van €35,7 miljoen vanwege splitsing facilitair grondbeleid;
- Holterwegzone afname van €5,5 miljoen, afwaardering;
- Sluiskwartier toename van €0,3 miljoen, bouwrijp maken en planontwikkelingskosten;
- Geertruiden toename van €0,2 miljoen, storting reserve herstructurering;
- Winkelcentrum Keizerslanden afname van €2,5miljoen, grondopbrengsten;
- Eikendal afname van €0,06 miljoen: planontwikkelingskosten, rente en grondopbrengsten;
- Centrumplan Bathmen toename van €0,3 miljoen: verwerving en bouwrijp maken en €0,2 miljoen over van materiele vaste activa;
- Wijtenhorst €0,1 miljoen grondopbrengst en bouw- en woonrijp maken;
- De Vijfde Hoek afname van €1,2 miljoen grondopbrengsten en afname €6,6 miljoen vanwege splitsing facilitair grondbeleid;
- Steenbrugge afname van €3,2 miljoen grondopbrengsten
De verliesvoorziening is per saldo met €28,6 miljoen verlaagd. Dit komt onder andere door:
- nieuwe BBV regelgeving (splitsing facilitair grondbeleid en vervallen categorie NIEGG);
- het inzetten van de verliesvoorziening voor afwaardering van de boekwaarde;
- actualisatie van de grondexploities.
Voor een nadere toelichting op de grondexploitatie wordt verwezen naar de toelichting op het programma 6 en de paragraaf grondbeleid.
Boek-waarde | Stand voorz. | Balans-waarde | CBR Voorraad eigen verklaring | Vermeerde-ringen | Vermin-deringen | Boek-waarde | Rente op voorzie-ningen | Mutaties voorzie-ningen | Stand voorz. | Balans-waarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Te verkopen panden en gronden | 12.592 | 162 | 12.430 | - | 1.660 | 2.529 | 11.723 | - | - | 162 | 11.561 |
Overige voorraden | 11 | - | 11 | 4 | - | - | 15 | - | - | - | 15 |
Totaal | 12.603 | 162 | 12.441 | 4 | 1.660 | 2.529 | 11.738 | 0 | 0 | 162 | 11.576 |
Vermeerdering betreft rente en overboeking van Bramhaar (€1,5 miljoen) van materiële activa.
Verminderingen betreffen verkopen gronden uit afgesloten grondexploitatie: in de Vijfhoek, Bergweide 3 en Bramhaar hebben wij diverse kavels verkocht. Gronden Deventer Noord Oost: wij hebben een woning verkocht aan de Rielermatenweg.
De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Boekwaarde | Voorziening | Balanswaarde | Balanswaarde | |
---|---|---|---|---|
Vorderingen op openbare lichamen | 1.601 | - | 1.601 | 7.650 |
Verstrekte kasgeldleningen | - | - | - | - |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 5.404 | - | 5.404 | - |
Rekening-courantverhouding met niet-financiële instellingen | - | - | - | - |
Overige vorderingen | 18.689 | 4.555 | 14.134 | 12.862 |
Overige uitzettingen | - | - | - | - |
Totaal | 25.694 | 4.555 | 21.139 | 20.512 |
1e kwartaal | 2e kwartaal | 3e kwartaal | 4e kwartaal | |
---|---|---|---|---|
Op dagbasis buiten 's Rijks schatkist gehouden middelen | - | - | - | - |
Drempelbedrag | 2.545 | 2.545 | 2.545 | 2.545 |
Totaal | 2.545 | 2.545 | 2.545 | 2.545 |
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Kassaldi | - | 1 |
Banksaldi | 4.507 | 1.033 |
Totaal | 4.507 | 1.034 |
De post overlopende activa kan als volgt onderscheiden worden:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel | 4.000 | 7.047 |
Overige nog te ontvangen bedragen | 42.843 | 29.357 |
Vooruitbetaalde bedragen die ten laste komen van volgende begrotingsjaren | 960 | 809 |
Totaal | 47.803 | 37.213 |
Onder de overige nog te ontvangen bedragen is een bedrag van 21 miljoen opgenomen voor splitsing grondexploitaties Bedrijvenpark A1 en Vijfde Hoek vanwege nieuwe BBV regelgeving facilitair grondbeleid. Voor nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. Daarnaast bestaat het bedrag met name uit terug te ontvangen BCF BCF (€13,9 miljoen).
Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Algemene reserve | 15.559 | 15.375 |
Bestemmingsreserve | 60.084 | 57.077 |
Gerealiseerd resultaat | 1.969 | 2.337 |
Totaal | 77.612 | 74.789 |
Het resultaat 2016 na bestemming via reserves bedraagt €1.969.000. Door dit resultaat aan te passen met de over te hevelen budgetten ontstaat een voordelig nettoresultaat van €795.671. In het jaarverslag wordt in hoofdstuk 2 "Financieel verslag " een samenvattend overzicht en analyse weergegeven van het rekening resultaat 2016.
Het verloop van de voorzieningen wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Boekwaarde | Toevoegingen | Vrijval | Aanwendingen | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 7.621 | 897 | - | 540 | 7.978 |
Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden | 2.152 | 106 | - | 314 | 1.944 |
Totaal | 9.773 | 1.003 | 0 | 854 | 9.922 |
De voorziening wethouderspensioenen is door rente en begrote dotatie vanuit de exploitatie met €712.000 verhoogd. Hierbij is rekening gehouden
met verhoogde kosten op grond van de actuele actuariele berekeningen voor lopende verplichtingen.
De voorziening afgesloten complexen grondexploitaties is met €69.000 verhoogd ten behoeve van nog voorziene kosten voor het afgesloten
complex Bramhaar.
Daarnaast is op basis van een actuele raming is de beschikbare voorziening met €57.000 opgehoogd. Dit is geput uit de algemene reserve grondexploitaties.
De voorzieningen voor de fondsen collectie Reijns en Knecht-Drenth en het fonds evenementen zijn €145.000 verhoogd met de begrote jaarlijkse
dotatie.
Aanwending betreft met name nakomende kosten ad €202.000 voor afgesloten complexen grondexploitaties, €275.000 voor rioleringen en € 287.000
voor wethouderspensioenen.
De onderverdeling van de in de balans opgenomen vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar is als volgt:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Onderhandse leningen van: | ||
Binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 280.882 | 270.594 |
Binnenlandse bedrijven | 5.600 | 5.735 |
Overige binnelandse sectoren | - | - |
Buitenlandse instellingen | 20.000 | 20.000 |
Sub-totaal | 306.482 | 296.329 |
Door derden belegde gelden | 654 | 650 |
Waarborgsommen | 66 | 69 |
Totaal | 307.202 | 297.048 |
In het hierna opgenomen overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar over het jaar 2016:
Saldo 31‑12‑2015 | Vermeerderingen | Aflossingen | Saldo 13-12‑2016 | |
---|---|---|---|---|
Onderhandse leningen | 296.329 | 46.256 | 36.103 | 306.482 |
Door derden belegde gelden | 650 | 54 | 50 | 654 |
Waarborgsommen | 69 | 10 | 13 | 66 |
Totaal | 297.048 | 46.320 | 36.166 | 307.202 |
De totale rentelast voor het jaar 2016 met betrekking tot de vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar bedraagt €9.623.026.
Onder de vlottende passiva zijn opgenomen:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Netto vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar | 27.117 | 42.119 |
Overlopende passiva | 22.232 | 32.542 |
Totaal | 49.349 | 74.661 |
De in de balans opgenomen netto-schulden kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Kasgeldleningen aangegaan bij openbare lichamen als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Wet financiering decentrale overheden | - | - |
Overige kasgeldleningen | - | 20.000 |
Banksaldi | 4.073 | 3.751 |
Overige schulden | 23.044 | 18.368 |
Totaal | 27.117 | 42.119 |
De specificatie van de post overlopende passiva is als volgt:
Boekwaarde 31‑12‑2016 | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 16.170 | 20.822 |
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 4.445 | 10.706 |
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen | 1.617 | 1.014 |
Totaal | 22.232 | 32.542 |
Het in de balans opgenomen bedrag voor verstrekte waarborgen aan natuurlijke- en rechtspersonen kan als volgt naar de aard van de geldlening
gespecificeerd worden:
Aard/ | Oorspronkelijk | Percentage | Boekwaarde | Boekwaarde 31‑12‑2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Gewaarborgde geldleningen | - | - | - | 9.556 | 12.869 |
Gewaarborgde geldleningen voor het verkrijgen en verbeteren van eigen woningen particulieren | - | - | - | 12.242 | 14.307 |
Totaal | 21.798 | 27.176 |
Het in de balans opgenomen bedrag voor verstrekte garanties bestaat uit de volgende garantstellingen:
Aard/ Omschrijving | Boekwaarde 31‑12‑2016 | |
---|---|---|
Garantstellingen via waarborgfondsen WEW (NHG) en WSW | - | 1.179.387 |
Overige verleende garanties (o.a. sportverenigingen) | - | 707 |
Totaal | - | 1.180.094 |
In 2016 is voor een bedrag van €0 daadwerkelijk betaald uit hoofde van aanspraken op de verleende borg- en garantstellingen, met uitzondering
van NHG.
Samenvatting niet uit de balans blijkende verplichtingen:
Totaalbedrag | Gerealiseerd | Gerealiseerd | Raming bedrag restant verplichting | |
---|---|---|---|---|
Huurovereenkomsten huisvesting gemeentelijk apparaat | 20.822 | 16.064 | 117 | 4.641 |
Huurovereenkomsten cultureel-, onderwijs-, welzijn en sportgebouwen* | 2.762 | 1.884 | 399 | 479 |
Lease overeenkomsten bedrijfswagens | 319 | 266 | 7 | 46 |
Lease overeenkomsten ICT apparatuur | 3.987 | 1.973 | 651 | 1.363 |
Huurovereenkomsten parkeergarages | 15.545 | 12.198 | 578 | 2.769 |
Overige overeenkomsten | 73.187 | 48.386 | 8.525 | 16.276 |
Totaal | 116.622 | 80.771 | 10.277 | 25.574 |
Overzicht Baten en Lasten
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |
Programma | ||||||||||||
Burger en bestuur | 9.595 | 2.092 | -7.503 | 10.019 | 2.319 | -7.700 | 10.505 | 2.590 | -7.915 | 486 | 271 | -215 |
Openbare orde en veiligheid | 9.333 | 569 | -8.764 | 9.128 | 610 | -8.518 | 9.365 | 782 | -8.583 | 237 | 172 | -65 |
Leefomgeving | 35.504 | 15.614 | -19.890 | 37.820 | 19.151 | -18.669 | 36.938 | 18.749 | -18.189 | -882 | -402 | 480 |
Milieu en duurzaamheid | 14.847 | 13.050 | -1.797 | 16.787 | 12.370 | -4.417 | 15.071 | 13.212 | -1.859 | -1.716 | 842 | 2.558 |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4.188 | 3.459 | -729 | 5.307 | 4.003 | -1.304 | 5.331 | 3.924 | -1.407 | 24 | -79 | -103 |
Herstructurering en vastgoed | 19.559 | 17.794 | -1.765 | 27.788 | 27.395 | -393 | 39.734 | 38.880 | -854 | 11.946 | 11.485 | -461 |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 65.732 | 40.156 | -25.576 | 72.040 | 41.950 | -30.090 | 70.203 | 40.833 | -29.370 | -1.837 | -1.117 | 720 |
Meedoen | 69.537 | 6.236 | -63.301 | 69.501 | 6.142 | -63.359 | 67.751 | 6.736 | -61.015 | -1.750 | 594 | 2.344 |
Jeugd en onderwijs | 41.264 | 3.369 | -37.895 | 45.810 | 5.736 | -40.074 | 44.574 | 4.878 | -39.696 | -1.236 | -858 | 378 |
Economie, kunst en cultuur | 17.584 | 5.246 | -12.338 | 18.679 | 6.718 | -11.961 | 18.142 | 3.531 | -14.611 | -537 | -3.187 | -2.650 |
Bedrijfsvoering | 30.453 | 4.775 | -25.678 | 29.653 | 3.973 | -25.680 | 30.270 | 3.901 | -26.369 | 617 | -72 | -689 |
Subtotaal programma's | 317.596 | 112.360 | -205.236 | 342.532 | 130.367 | -212.165 | 347.884 | 138.016 | -209.868 | 5.352 | 7.649 | 2.297 |
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||||
Lokale heffingen | 0 | 23.621 | 23.621 | 0 | 24.279 | 24.279 | 0 | 24.348 | 24.348 | 0 | 69 | 69 |
Kwijtscheldingen OZB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 0 | -15 | 15 | 0 | -15 |
Kwijtscheldingen niet OZB | 9 | 0 | -9 | 9 | 0 | -9 | 12 | 0 | -12 | 3 | 0 | -3 |
Algemene uitkeringen | 0 | 176.106 | 176.106 | 0 | 182.228 | 182.228 | 0 | 183.067 | 183.067 | 0 | 839 | 839 |
Dividend | 0 | 965 | 965 | 0 | 969 | 969 | 0 | 974 | 974 | 0 | 5 | 5 |
Agio uitkering | 0 | 0 | 0 | 0 | 235 | 235 | 0 | 235 | 235 | 0 | 0 | 0 |
Saldo financieringsfunctie | 0 | 7.025 | 7.025 | 0 | 4.381 | 4.381 | 0 | 4.535 | 4.535 | 0 | 154 | 154 |
Stelposten | 2.743 | 0 | -2.743 | 106 | 0 | -106 | 0 | 0 | 0 | -106 | 0 | 106 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | -150 | 2.294 | 2.444 | 975 | 1.031 | 56 | 1.178 | 999 | -179 | 203 | -32 | -235 |
Calculatieverschillen | 280 | 93 | -187 | 1.678 | 955 | -723 | 379 | 120 | -259 | -1.299 | -835 | 464 |
Subtotaal Algemene dekkingsmiddelen | 2.882 | 210.104 | 207.222 | 2.768 | 214.078 | 211.310 | 1.584 | 214.278 | 212.694 | -1.184 | 200 | 1.384 |
Onvoorzien | 221 | 0 | -221 | 121 | 0 | -121 | 0 | 0 | 0 | -121 | 0 | 121 |
Resultaat voor resultaatbestemming | 320.699 | 322.464 | 1.765 | 345.421 | 344.445 | -976 | 349.468 | 352.294 | 2.826 | 4.047 | 7.849 | 3.802 |
Mutaties reserves | ||||||||||||
Burger en bestuur | 112 | 45 | -67 | 192 | 164 | -28 | 192 | 68 | -124 | 0 | -96 | -96 |
Openbare orde en veiligheid | 6 | 0 | -6 | 6 | 30 | 24 | 6 | 30 | 24 | 0 | 0 | 0 |
Leefomgeving | 471 | 222 | -249 | 2.652 | 1.221 | -1.431 | 2.788 | 1.100 | -1.688 | 137 | -121 | -258 |
Milieu en duurzaamheid | 0 | 1.166 | 1.166 | 0 | 3.691 | 3.691 | 0 | 1.158 | 1.158 | 0 | -2.533 | -2.533 |
Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 115 | 0 | -115 | 115 | 0 | -115 | 0 | 0 | 0 |
Herstructurering en vastgoed | 1.339 | 3.592 | 2.253 | 4.100 | 5.067 | 967 | 11.062 | 12.490 | 1.428 | 6.962 | 7.423 | 461 |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 0 | 406 | 406 | 192 | 1.025 | 833 | 371 | 391 | 20 | 179 | -634 | -813 |
Meedoen | 78 | 355 | 277 | 2.708 | 1.886 | -822 | 5.300 | 1.842 | -3.458 | 2.592 | -44 | -2.636 |
Jeugd en onderwijs | 0 | 2.599 | 2.599 | 686 | 3.772 | 3.086 | 712 | 3.547 | 2.835 | 26 | -225 | -251 |
Economie, kunst en cultuur | 2.935 | 551 | -2.384 | 5.381 | 2.512 | -2.869 | 2.173 | 2.269 | 96 | -3.208 | -243 | 2.965 |
Bedrijfsvoering | 0 | 374 | 374 | 5.729 | 3.852 | -1.877 | 4.221 | 3.441 | -780 | -1.508 | -411 | 1.097 |
Algemene dekkingsmiddelen | 13.336 | 7.584 | -5.752 | 15.669 | 15.878 | 209 | 15.989 | 15.737 | -252 | 320 | -141 | -461 |
Subtotaal Mutaties reserves | 18.277 | 16.894 | -1.383 | 37.430 | 39.098 | 1.668 | 42.929 | 42.073 | -856 | 5.500 | 2.975 | -2.525 |
Afrondingsverschillen | 0 | -2 | -2 | -2 | 0 | 2 | 3 | -2 | -2 | 5 | -2 | -6 |
Resultaat na resultaatbestemming | 338.976 | 339.356 | 380 | 382.849 | 383.543 | 694 | 392.400 | 394.365 | 1.968 | 9.552 | 10.822 | 1.271 |
Toelichting op de programmarekening
Hieronder volgt een korte toelichting op hoofdlijnen van de verschillen in saldi van de uitkomsten tussen de begroting 2016 na wijziging en de realisatie 2016. Dit betreft verschillen exclusief de puttingen en stortingen uit/in reserves. Een gedetailleerde toelichting treft u aan in de programmatoelichting in het jaarverslag.
Programma Burger en bestuur
Het nadeel is voor het grootste deel te verklaren door een extra storting in de voorziening Wethouderspensioenen als gevolg van lagere rekenrente.
Programma Openbare orde en veiligheid
Het negatieve exploitatieresultaat wordt met name veroorzaakt door het product regio en rampenbestrijding: een hogere bijdrage aan de veiligheidsregio IJsselland en hogere kosten als gevolg van het Functioneel Leeftijd Ontslag (FLO).
Programma Leefomgeving
Het voordelige resultaat is grotendeels te verklaren doordat het budget areaalaccres dat bij de najaarsrapportage niet tijdig kon worden aangewend. Werkzaamheden zijn daarom uitgesteld. Daarnaast zijn er vrijvallende kapitaalslasten die de komende jaren worden aangewend voor noodzakelijke vervangingen in de haven. De nadelen binnen het programma worden hoofdzakelijk veroorzaakt door een hogere afrekening voor gladheidsbestrijding en een nieuwe benadering van en initiële investering in de coördinatie op alle verkeersmaatregelen.
Programma Milieu en duurzaamheid
Per saldo een positief exploitatieresultaat vanwege de fasering van bodem- en geluidsaneringstrajecten en een voordeel van niet bestede lasten en baten voor een nieuwe Milieustraat die worden overgeheveld naar 2018.
Programma Ruimtelijke ordening
Het nadelige resultaat wordt met name veroorzaakt doordat de legesinkomsten voor omgevingsvergunningen en planologische procedures lager zijn uitgevallen dan begroot. Daarnaast was extra ambtelijke inzet nodig voor het omgevingsplan, de omgevingsvisie, de omgevingswet en de begeleiding van locatie- en gebiedsontwikkelingen. Ook de projecten snelheidsverhoging Siemelinksweg en de verbreding A1 hebben veel inzet gevraagd. Daar tegenover staat een voordeel als gevolg van minder aan onderhoud aan woonwagens.
Programma Herstructurering en vastgoed
Voor de drie herstructureringsprojecten Rivierenwijk, Keizerslanden en Voorstad Oost is er een voordeel, dat onder andere wordt veroorzaakt doordat werkzaamheden in de Rivierenwijk voor deltadeals en aanpassingen aan het Deltaplein niet zijn uitgevoerd. Ook zijn bijdragen van Woonbedrijf Ieder1 voor Keizerslanden eerder ontvangen. In Voorstad Oost is er voor de projecten wijkinitiatieven, woningverbetering en pauzelandschap een voordeel. Voor het onroerend goed buiten exploitatie is er een nadeel op met name de exploitatie van panden, gronden uit afgesloten grondexploitaties en strategische locaties. Hierdoor is meer geput uit de reserve onroerende zaken dan begroot. Binnen de grondexploitaties waren de lasten voor met name Bedrijvenpark A1 en Hanzeweg lager, doordat respectievelijk minder bouwrijp is gemaakt en de uitvoering later is gestart. Binnen de projecten Vijfde Hoek, Steenbrugge, Wijtenhorst en Douweler Leide en Gasfabrieksterrein hebben wij meer opbrengsten ontvangen dan begroot.
Programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt
Het werkelijk tekort op het inkomensdeel is in 2016 lager dan geraamd bij de najaarsrapportage. Het lager tekort op het inkomensdeel resulteert in een lager beroep op de vangnetregeling, waardoor het effect per saldo neutraal is. Het voordeel op programma 7 is voornamelijk te verklaren door de bijdrage die in 2016 is ontvangen vanuit de intertemporele vergoeding verhoogde asielinstroom van het Rijk, voor het aantal statushouders dat in Deventer is gevestigd en een beroep doet op de bijstand.
Programma Meedoen
Het voordeel is grotendeels te verklaren door een lagere besteding maatwerkvoorzieningen Beschermd Wonen, voornamelijk ZIN (zorg in natura). Tevens zijn hogere eigen bijdragen ontvangen van het CAK, hetgeen een na-ijleffect is van het transitiejaar 2015 en is een hogere Rijksbijdrage ontvangen voor de in Deventer gevestigde nieuwkomers.
Programma Jeugd en onderwijs
Geen significante afwijking.
Programma Economie, kunst en cultuur
Het programma kent per saldo een positief exploitatieresultaat. Met name vanwege lagere kapitaallasten als gevolg van de vertraging realisatie Filmtheater en het feit dat het tweede deel van de bijdrage voor de trekkenwand van de schouwburg begin 2016 is verstrekt.
Programma Bedrijfsvoering
Het voordeel is voor het grootste gedeelte te verklaren door een hogere dekking voor bedrijfsvoeringskosten doordat meer uren zijn gewerkt voor doorberekende projecten, externe opdrachten en subsidies, en doordat de vanaf 2017 verwachte efficiencywinst op belastingen reeds in 2016 kon worden gerealiseerd.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Er is een voordeel op de ontvangst Algemene Uitkering en de post onvoorzien is niet volledig besteed.
Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen
Op 1 januari 2013 is de Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in werking getreden. In deze nieuwe wet zijn regels vastgelegd over de maximale bezoldiging van bestuurders en topfunctionarissen in de (semi)publieke sector. Jaarlijks wordt de WNT-norm vastgesteld in een ministeriële regeling.
Rapportage WNT
De WNT is van toepassing op de gemeente Deventer. Artikel 4.1 – WNT en het gewijzigde artikel 28 – BBV verplicht te rapporteren over de bezoldiging van bestuurders en topfunctionarissen. Voor de gemeenten is de functie van gemeentesecretaris en van griffier aangewezen als topfunctionaris in de zin van de WNT. Dit betreffen de volgende gegevens:
- de naam (het publiceren van de naam geldt enkel voor de topfunctionarissen);
- de beloning;
- de belastbare vaste en variabele onkostenvergoeding;
- de voorzieningen ten behoeve van beloningen betaalbaar op termijn;
- de functie of functies;
- de duur en omvang van het dienstverband in het verslagjaar;
- een motivering voor de overschrijding van de maximale bezoldigingsnorm (indien van toepassing).
Daarnaast wordt transparantie gevraagd over bezoldiging van overige functionarissen met een dienstbetrekking waarvan de bezoldiging het wettelijk maximum overschrijdt (artikel 4.2 – WNT). De maximum bezoldigingsnorm voor 2016 bedraagt € 179.000. Het publiceren van de gegevens van niet-topfunctionarissen gebeurd alleen op functie (niet op naam). In de toelichting op de balans moeten de volgende gegevens worden opgenomen:
- de beloning;
- de belastbare vaste en variabele onkostenvergoeding;
- de voorzieningen ten behoeve van beloningen betaalbaar op termijn;
- de functie of functies;
- de duur en omvang van het dienstverband in het verslagjaar;
- een motivering voor de overschrijding van de maximale bezoldigingsnorm.
Ontslagvergoeding
Topfunctionaris
Conform artikel 4.1, lid 3 – WNT wordt in de jaarrekening de verrichte uitkering opgenomen aan de top functionaris waarvan het dienstverband in het boekjaar is beëindigd. Wanneer de uitkering meer bedraagt dan de wettelijke maximale bezoldiging van €75.000 wordt de overschrijding in het jaarverslag gemotiveerd (artikel 4.2, lid 4 – WNT).
Niet-topfunctionaris
De norm voor de uitkering van wegens beëindiging van het dienstverband geldt niet voor niet-topfunctionarissen. Voor niet-topfunctionarissen geldt wel dat wanneer een hogere uitkering dan het bezoldigingsmaximum (oftewel wanneer de som van de bezoldiging en de beëindigingsuitkering boven de €179.000 uitkomt) dit moet worden vastgelegd in het jaarverslag en elektronisch bij het ministerie moet worden gemeld.
Uitvoering WNT
De Gemeente Deventer heeft in 2016 geen bezoldiging verstrekt aan functionarissen met een dienstbetrekking die hoger is dan de maximale norm (€179.000).
In 2016 was er in de gemeente Deventer(conform de WNT) geen sprake van een topfunctionaris zonder dienstbetrekking. De Gemeente Deventer heeft 3 topfunctionarissen in dienst, te weten de heer Lantain (gemeentesecretaris tot 20 juli 2016), de heer Kossen (Algemeen directeur en gemeentesecretaris vanaf 20 juli 2016) en de heer Peet (griffier).
De bezoldiging van de heer drs. A.L.C.S. Lantain bedroeg in 2016 €89.052,58 inclusief 8% vakantietoeslag, 6% eindejaarsuitkering en 1,5% levensloopbijdrage (2015: €116.504,61). Er is een variabele onkostenvergoeding uitgekeerd van €528,88 (2015: €1.013,06). In het verslagjaar werd in totaal €9.756,00 aan pensioenpremie (werkgevers- en werknemerspremie) afgedragen (2015: €21.069,30). De heer Lantain is uitdienst getreden per 1 september 2016. Het betrof een fulltime dienstbetrekking. De heer Lantain ontving een ontslaguitkering, zijnde een eenmalig bedrag in september 2016 ad. €75.000,00.
De bezoldiging van de heer drs. S.J. Peet bedroeg in 2016 €105.976,13 inclusief 8% vakantietoeslag, 6% eindejaarsuitkering en 1,5% levensloopbijdrage (2015: €90.287,09). Er is een variabele onkostenvergoeding uitgekeerd van €463,32 (2015: €230,64). In het verslagjaar werd in totaal €13.358 aan pensioenpremie (werkgevers- en werknemerspremie) afgedragen (2015: €19.569,00). De heer Peet is aangesteld in vaste dienst voor onbepaalde tijd. Het betreft een fulltime dienstbetrekking.
De bezoldiging van de heer M.A. Kossen bedroeg in 2016 vanaf 20 juli 2016 €53.197 inclusief 8% vakantietoeslag, 6% eindejaarsuitkering en 1,5% levensloopbijdrage. Er is geen variabele onkostenvergoeding uitgekeerd. In het verslagjaar werd in totaal €6.622 aan pensioenpremie (werkgevers- en werknemerspremie) afgedragen. De heer Kossen is aangesteld in vaste dienst voor onbepaalde tijd. Het betreft een fulltime dienstbetrekking.
Er waren geen ontslagvergoedingen boven de €75.000 aan (top)functionarissen conform de WNT-norm. In 2016 had de Burgemeester van Deventer het hoogst belastbaar jaarloon. Zijn inkomen is vastgesteld conform de wettelijk bepalingen die zijn gesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.