Omschrijving
Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen. Wij formuleren daartoe nog steeds beleid (wel op een andere manier dan vroeger) en voeren dit uit. We zorgen voor een goede ruimtelijke onderbouwing voor initiatieven uit de samenleving, als basis voor de realisatie daarvan. Dit landt uiteindelijk in planologische kaders, zoals nu nog een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning. Dit zullen op den duur een omgevingsvisie en omgevingsplan worden. Ook leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen.
Daarnaast verzorgen we een stevige inbreng in discussies die op regionaal, provinciaal of landelijk niveau spelen om te zorgen dat de Deventer belangen optimaal uit de verf komen.
De manier waarop we beleid formuleren is in verandering. De gemeentelijke rol bij de verschillende prestaties in het programma loopt uiteen van reguleren(vergunningen/handhaven), regisseren in netwerkverbanden of stimuleren/faciliteren tot loslaten wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Het accent komt veel meer dan voorheen te liggen bij het uitnodigen, faciliteren en begeleiden van initiatieven vanuit de samenleving.
Na enkele jaren van economische problemen is één van de centrale thema’s van dit moment het begrip ‘transformatie’. Transformatie van gebieden, van gebouwen en van onze rolopvatting. Een duurzame benadering om vanuit het bestaande te zoeken naar een passende invulling. ‘Uitnodigingsplanologie’ is de term die centraal staat bij de toepassing van ruimtelijk beleid. Van traditioneel beleid naar het samen met partners formuleren van uitvoeringskaders: vanuit een werkbare bandbreedte proberen ontwikkelingen tot stand te laten komen. De gemeente is daarbij zichtbaar en dichtbij haar partners. We zijn open, laten los, maar zorgen dat zaken niet stuk vallen. Dit vraagt een geheel andere houding en inzet van mensen. Ook inzet in tijd, omdat dingen niet vanzelf gaan. We zijn actief om onze partners tot realisatie van concrete plannen te kunnen laten komen. Afhankelijk van de vraag die voorligt, bepalen we onze rol en inzet. De nadruk zal liggen op het verbinden van partijen. We houden wel onze publiekrechtelijke verantwoordelijkheid. Ook al laten we steeds meer aan onze partners in de samenleving, toch zullen deze bij de realisatie van (grote) projecten steeds een beroep doen op de gemeente. Voorbeelden daarvan zijn Ruimte voor de Rivier, de ondertunneling van de Oostriklaan, de realisatie van Steenbrugge, de verbreding van de A1 etc. Een goed omgevingsmanagement is dan heel belangrijk.
Bovenstaande transitie heeft mede aan de basis gestaan van een enorme stelselwijziging in het ruimtelijk domein: de Omgevingswet. Deventer anticipeert daarop door het maken van een Omgevingsvisie en een Omgevingsplan.
Voor het onderdeel Bouw- en Woningtoezicht zoeken we steeds meer naar mogelijkheden om de samenleving meer verantwoordelijkheid te geven. Dat gebeurt deels door het privatiseren van een aantal activiteiten.
Als gevolg van de excessen in de volkshuisvesting en de parlementaire enquête Woningcorporaties is er in de volkshuisvesting een reeks veranderingen ingevoerd. De gemeente krijgt onder meer een veel belangrijker rol in het toezicht op corporaties. Ook krijgen gemeenten aan de voorkant meer invloed op het realiseren van de volkshuisvestingsopgave via de prestatieafspraken.
Binnen het product Bereikbaarheid speelt nog steeds de discussie over het goederenvervoer over het spoor. Ook vervoer over water, en de positie van onze binnenhaven, lijken momenteel kansrijk. Een groot dossier in wording is de verbreding van de A1 en het opvangen van de gevolgen daarvan.