Omschrijving
Het leveren van professionele dienstverlening op het gebied van Hrm, ICT, Financiën, Facilitaire zaken, Communicatie en bestuurs- en managementondersteuning. Hiermee worden klanten en gebruikers slagvaardig bediend met (strategisch) HRM-advies, een uitstekende financiële administratie en een eigentijdse planning en controlcyclus. Zij worden ondersteund met een moderne en betrouwbare ICT-infrastructuur en inspirerende en gastvrije huisvesting en services en een effectieve communicatie-infrastructuur. Dit stelt onze klanten in staat de eigen doelstellingen ondersteund door deze dienstverlening zo goed mogelijk te realiseren.
Doorontwikkelen naar een toekomstbestendige en flexibele organisatie” is de missie die verbonden is aan het programma bedrijfsvoering. De basis op orde hebben is daarbij net zo belangrijk als het verbeteren en vernieuwen van de bedrijfsvoering van de gemeente. Immers, de gegevensverzamelingen, de daaraan verbonden (informatie)-systemen en bedrijfsvoeringprocessen zijn in het hier en nu al essentieel om goede producten en diensten te leveren en daarmee de gemeentelijke doelen te bereiken en als organisatie in control te zijn. Verbetering en vernieuwing is nodig om een bijdrage te leveren aan deze organisatie.
Deventer beweegt
De kern van ons werk is helder: werken aan de gemeenschap Deventer. Hoe we zaken oppakken wordt niet meer bepaald door hoe wij ons als organisatie georganiseerd hebben. We keren het om. Hoe wij ons organiseren wordt bepaald door de vraagstukken in de gemeenschap. Hoe we aan die vraagstukken werken, verschilt. Welke rol we vervullen, wat onze bijdrage is, is afhankelijk van wat de vraag is, van wie het initiatief neemt, van de partners die er zich voor inspannen of juist niet. Dus organiseren we ons opnieuw, rondom de vraagstukken van vandaag en morgen. In 2016 zijn we gestart met werken vanuit deze opgaven, met passende organisatie- en werkvormen. In het najaar van 2016 is een aantal interventies uitgevoerd op cultuur, structuur, leiderschap, samenwerking en ontwikkeling om verder vorm te geven aan deze manier van werken.
In 2017 en verder volgen we de bewegingen in de maatschappij; waar nodig benoemen we nieuwe vraagstukken of passen we de bestaande werkwijze aan. We leren (opnieuw) werken in het netwerk; met inwoners, partners, bedrijven, kennisinstellingen. Ook zij veranderen; dat betekent de komende jaren continu afstemmen, leren, vernieuwen. Voor de eigen organisatie betekent dit dat de verandering nooit af is; we willen flexibel zijn, zodat we steeds kunnen aansluiten bij wat de gemeenschap van ons vraagt.
Leren en Ontwikkelen
Evenals in de afgelopen jaren hebben de activiteiten op het terrein van leren en ontwikkelen zich gefocust op 3 pijlers van doorontwikkeling van personeel en organisatie:
- de organisatie van de toekomst,
- de arbeidsmobiliteit en inzetbaarheid van medewerkers en
- het nieuwe werken.
In 2016 is de balans tussen deze 3 lijnen meer verschoven naar organisatie van de toekomst. Er is een ontwikkeling zichtbaar naar meer maatwerk in de organisatie op basis van wat nodig is om in het werk betere resultaten te halen. Daarnaast wordt er nog steeds ruimschoots gebruik gemaakt van het aanbod van de Deventer School 732 deelnemers). Daarin zijn medewerkers uitgedaagd op alle drie de lijnen zoals hierboven beschreven.
Naast deze inzet gekoppeld aan de ontwikkeling van de organisatie is er ook geïnvesteerd in vakopleiding en team- en individuele ontwikkeling. Daarin is een grote diversiteit aan thema’s aan de orde geweest.
De werkelijke opleidingskosten bedroegen in 2016 €946.231. De begrootte kosten zijn €881.382. Dat betekent dat we dit jaar het beschikbare budget meer dan volledig benut hebben.
Generatiepact
Tot en met december 2016 zijn er 27 deelnemers in het generatiepact. Bij elkaar komt hierdoor bijna €275.000 aan loonsom vrij die gebruikt wordt voor instroom van jongeren. Ongeveer €70.000 valt binnen onderdelen van DOWR-werkorganisatie en wordt ook alleen in die teams gebruikt voor herbezetting.
Ongeveer €137.500 is reeds ingezet voor herbezetting van posities met jongeren. Hun gemiddelde leeftijd is 29 jaar. Twee jongeren zijn ingestroomd via een traineeprogramma. Een jongere via een werkervaringsplaats. Een vijftal medewerkers hebben via het generatiepact budget urenuitbreiding gekregen en in veel gevallen ook een structurele aanstelling. Beide zorgen niet voor nieuwe instroom maar wel voor het behoud van jongeren in de organisatie.
De deelname liep terug tegen het einde van 2016. Een aantal medewerkers wacht met deelname tot januari 2017. Ook zullen in het begin van 2017 een aantal nieuwe jongeren instromen via het generatiepact. Dit zal allemaal pas zijn effect hebben in de cijfers van 2017.
Sturen en beheersen
Digitale informatievoorziening
Vernieuwing van de digitale informatievoorziening was voor 2016 een belangrijk onderwerp. Na de award winnende jaarrekening app van de gemeente Deventer is dit jaar wederom een grote stap in de digitalisering gezet. In 2016 heeft de gemeente de jaarrekening 2015 en de begroting 2017 in de nieuwe website gepresenteerd. Deze website past qua ‘look and feel’ bij de gemeentelijke website, maar is vooral overzichtelijker, beter leesbaar en beter toegankelijk dan de app. Daarnaast is ook een portaal gelanceerd - hetgeldvan.deventer.nl – waar alle gemeentelijke P&C-informatie samenkomt. De portal is voor iedereen toegankelijk. Daarnaast heeft de gemeente ook voor het eerst een digitale begrotingssamenvatting gemaakt en ook deze is via het portaal beschikbaar.
Nieuwe BBV-regelgeving
Naast de vernieuwing van de digitale informatievoorziening, stond 2016 ook in het teken van de invoering van nieuwe BBV-regels. Het BBV bevat de gemeentelijke financiële spelregels. In de nieuwe BBV-regels is een belangrijk onderdeel de uniformering van de gemeentelijke administraties en het hanteren van gelijke rekenregels en kengetallen. Alle gemeenten gaan dezelfde indeling hanteren waardoor cijfers onderling vergelijkbaar worden. Hiervoor is inmiddels ook een website beschikbaar – waarstaatjegemeente.nl – waar naast financiële gegevens ook veel ander gemeentelijk cijfermateriaal beschikbaar is. De gemeente Deventer heeft nu alle regels ingevoerd en is daarmee BBV-proof. In de begroting 2017 kunt u lezen wat er precies is ingevoerd (http://deventer.begroting-2017.nl/p3934/vernieuwing-bbv).
DOWR
In 2016 is een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de DOWR samenwerking op het gebied van Belastingen, Financiële Administratie, Facilitaire Zaken, ICT, Inkoop en Personeel en Salarisadministratie (PSA). Hierbij is geconcludeerd dat de samenwerking toekomstbestendig is en voldoet aan de beoogde effecten van de samenwerking. Tevens zijn er aanbevelingen gedaan ter verbetering. De aanbevelingen spitsen zich toe op het verbeteren van het functioneren van de governance en de stuurinformatie waardoor de cyclus van voortdurende verbetering van producten, diensten en organisatie nog beter mogelijk wordt gemaakt.
Bij alle percelen geldt dat er financieel een positief of neutraal beeld kan worden gegeven. Overall zien we dat de percelen positief scoren op de afgesproken prestatie-indicatoren, de zogenoemde 6 k’s (kosten, kwaliteit, kwetsbaarheid, kansen, kennis en klanttevredenheid).
Bij de financiële administratie is het binnen één jaar gelukt om een volledig nieuwe financiële administratie te implementeren zonder uitval van de bedrijfskritische administratieve processen. De systeemtechnische randvoorwaarden, om te kunnen werken zoals beoogd in de DVO, zijn nagenoeg ingevuld.
- DOWR-FA komt in 2016 steeds beter in de rol om de afnemers te faciliteren in hun opgaven. Dit is mede gelukt door waar mogelijk ter plekke te adviseren en instructie te geven. Belastingen heeft de DOWR-gemeenten sinds eind mei 2016 aangesloten op de Landelijke Voorziening WOZ (LV WOZ) en behoorde landelijk tot de koplopers.
- Facilitaire Zaken heeft na de oplevering van het stadhuiskwartier Deventer per 1 januari 2016 de nazorg ter hand genomen en een maatgevende bijdrage geleverd aan de succesvolle evenementen die verbonden waren aan de feestelijke opening. Ook de kwaliteit van de inkoopadvisering is binnen de drie gemeenten als zeer goed ervaren. In 2016 was het vaststellen van een nieuw Inkoop- en aanbestedingsbeleid een belangrijk thema.
- Bij de PSA kan na de begrotingsaanpassing een neutraal resultaat worden gepresenteerd. De implementatie van het e-hrm systeem was een forse klus in 2016 en verdient nog extra aandacht in 2017 evenals het realiseren van kostenbesparing.
- DOWR-I Om de ICT van de drie gemeenten toekomstvast te maken hebben de raden van de DOWR gemeenten extra middelen beschikbaar gesteld medio 2016. Dit naar aanleiding van een organisatie interne analyse van de huidige situatie op het gebied van ICT en de werkorganisatie die daaraan werkt. Uit de analyse bleek dat om de organisatie en de ICT werkend te houden op het gewenste niveau een interventie noodzakelijk is. Het onderzoek ‘Grip op ICT’ bevestigt dat. De aanbevelingen uit ‘Grip op ICT’ zijn door de drie gemeenten integraal overgenomen en hebben geresulteerd in een bestuursopdracht met daarin drie sporen: vorming I-visie, bevorderen informatieveiligheid en organisatieontwikkeling van de werkorganisatie. Deze sporen zullen in 2017 worden uitgevoerd. Met name bij de vorming van de I-visie zullen de raden nauw betrokken worden. Het spoor informatieveiligheid is in 2016 al gestart met beleidskaders, protocollen, interventies in hard- en software en een bewustwordings-campagne voor de drie gemeenten. Het financieel resultaat voor DOWR-I zal voor de gemeente Deventer in 2016 neutraal worden afgesloten.